Valitus korkeimpaan hallinto-oikeuteen
30.9.2024
Tampereen seudun steinerkouluyhdistys on valittanut valtioneuvoston päätöksestä korkeimpaan hallinto-oikeuteen
Tampereen seudun steinerkouluyhdistys ry vaatii korkeinta hallinto-oikeutta kumoamaan valtioneuvoston 13.6.2024 antaman päätöksen, jolla se hylkäsi Steinerkoulu Tammerin opetuslupahakemuksen sekä määräämään asian käsiteltäväksi uudelleen.
Valtioneuvoston päätös on perustunut opetus- ja kulttuuriministeriön päätösvalmistelussa tapahtuneeseen lainvastaiseen menettelyyn, joka on johtanut päätösmuistion perusteluissa esitettyihin virheellisiin ja vääriin väitteisiin hakijan toiminnasta ja tämän edellytyksistä toimia opetuksen järjestäjänä. Lainvastaisen menettelyn johdosta hakija ei ole myöskään voinut antaa omaa selvitystään asiassa. Tämän seurauksena valtioneuvostolla on päätöstä tehtäessä ollut väärä ja virheellinen kuva hakijasta.
PÄÄTÖSESITYKSESSÄ HAKIJAA VAHINGOITTAVIA VIRHEELISIÄ TIETOJA
Julkisessa päätösmuistiossa esitetyt virheelliset perustelut ja väittämät Tampereen seudun steinerkouluyhdistyksen edellytyksistä toimia lainmukaisena opetuksen järjestäjänä antavat yhdistyksestä negatiivisen ja epäluotettavan mielikuvan, joka on voinut vaikuttaa valtioneuvoston päätökseen ja josta on myös suurta haittaa yhdistyksen tulevalle toiminnalle oppilas- ja jäsenhankinnassa, varainkeruussa, verkostoitumisessa ja yhteiskuntasuhteiden hoitamisessa.
Opetus- ja kulttuuriministeriön tekemän virheen vuoksi yhdistys ei ole myöskään voinut antaa selvitystään Opetushallituksen lausuntoon.
Edellä mainittujen virheiden vuoksi yhdistys vaatii korkeinta hallinto-oikeutta kumoamaan valtioneuvoston päätöksen sekä määräämään asian käsiteltäväksi uudelleen.
VALTIONEUVOSTO ON TEHNYT PÄÄTÖKSENSÄ VIRHEELLISTEN JA VÄÄRIEN TIETOJEN PERUSTEELLA
Valtioneuvostolle esitetyssä päätösmuistiossa esitellään Opetushallituksen lausunto, jonka yhteenvedossa todetaan:
"Opetushallitus toteaa, että Tampereen seudun steinerkouluyhdistys ry:n laatima vuosiluokkien 1–9 opetussuunnitelma antaa pääosin edellytykset valtakunnallisten normien mukaisen perusopetuksen järjestämiseen.
Tampereen seudun steinerkouluyhdistys ry:n laatima opetussuunnitelma sisältää kuitenkin edelleen runsaasti lausunnon mukaisia puutteellisuuksia, poikkeamia ja virheitä, vaikka Opetushallitus on lausunut koulun opetussuunnitelmasta tammikuussa 2023."
Tämän jälkeen päätösmuistiossa väitetään virheellisesti, että:
”Opetus- ja kulttuuriministeriö on hallintolain (434/2003) 34 §:n mukaisesti lähettänyt Tampereen seudun steinerkouluyhdistys ry:lle tiedoksi Opetushallituksen lausunnon ja antanut hakijalle mahdollisuuden antaa tarpeelliseksi katsomansa selvityksen. Tampereen seudun steinerkouluyhdistys ry ei ole toimittanut opetus- ja kulttuuriministeriölle selvitystään Opetushallituksen lausunnon johdosta.”
Opetus- ja kulttuuriministeriö ei kuitenkaan ole lähettänyt hakijalle kyseistä Opetushallituksen lausuntoa eikä siten ole antanut hakijalle tilaisuutta toimittaa selvitystä sen johdosta. Tämän on ministeriö myöntänyt ja kertonut syyksi uuden järjestelmän käyttöönoton. Kyseistä hallintolain 34 § ei ole siten noudatettu ja kuuleminen on laiminlyöty. Muita hakijoita on kuultu ja heille on varattu mahdollisuus antaa selvityksensä. (Päätösmuistiossa on myös Opetushallituksen lausunnon vuosiluku väärin, sen pitäisi olla 2024.)
Kuulemisen laiminlyönnillä on voinut olla vaikutusta opetuslupahakemuksen hylkäämiseen, koska asiayhteys luo hakijasta negatiivisen mielikuvan.
TAMPEREEN SEUDUN TALOUDELLISET, SOSIAALIPOLIITTISET JA ALUEPOLIITTISTEN VETOVOIMATEKIJÄT ON JÄTETTY HUOMIOTTA
Opetuslupahakemuksen hylkäämisen muodollisena perusteena päätösmuistiossa vedotaan Tilastokeskuksen Väestöennusteeseen 2021, jonka mukaan oppivelvollisten määrä Tampereella laskee vuodesta 2025 vuoteen 2033. Oppivelvollisia ei siten tulisi olemaan riittävästi eikä siten koulutustarvetta eikä taloudellisia edellytyksiä järjestää opetusta. Tilastokeskuksen ennusteessa ei kuitenkaan ole pyritty arvioimaan taloudellisten, sosiaalipoliittisten, aluepoliittisten tms. tekijöiden vaikutusta väestönkehitykseen.
Päätösmuistiossa Tilastokeskuksen ennuste mainitaan "Suomen virallisena tilastona", minkä varjolla jätetään huomiotta hakijan esittämät tilastot, ennusteet ja aluepoliittiset suunnitelmat, kuten Tilastokeskuksen maahanmuuttoa koskeva tilasto vuodelta 2022, Tampereen kaupunkiseudun rakennesuunnitelma 2040+, Vehreä metropolimme 2040 seutustrategia sekä aluekehittämisen konsulttitoimisto MDI:n laatima Seudun väestösuunnite 2040 sekä MDI:n 13.9.2023 julkaisema väestöennuste, jonka mukaan peruskoululaisten määrä kasvaisi Tampereella 10,3 prosenttia vuoteen 2040 mennessä ja samalla Suomen kuntien väestönkehitys jatkaisi eriytymistään.