Tampereen seudun steinerkouluyhdistys perustettiin

16.12.2021

Joukko steinerpedagogiikasta kiinnostuneita vanhempia sekä kokeneita steinerpedagogeja järjesti 17.11.2021 Tipotien auditoriossa avoimen keskustelutilaisuuden, jossa pohdittiin onko Tampereella kysyntää toiselle steinerkoululle. Tilaisuuteen osallistui reilut 30 steinerpedagogiikasta kiinnostunutta henkilöä, jotka näkivät selvän tarpeen uudelle steinerkoululle.

Tampereen seudun steinerkouluyhdistyksen perustamiskokous pidettiin 1.12.2021 ja yhdistys rekisteröitiin 16.12.2021.

Steinerkoulut on yleensä perustettu yksityisten ihmisten toimesta, jotka perustavat kouluyhdistyksen toteuttamaan suunnitelmaa.

Tampereen seudun steinerkouluyhdistyksen keskeiseksi tavoitteeksi asetettiin toisen steinerkoulun perustaminen Länsi-Tampereelle. Yhdistys haluaa tällä edistää mm. seuraavia steinerpedagogisen kasvatuksen tavoitteita:

• Lapsen aito, yksilöllinen kohtaaminen ja näkeminen
  • Lapsilähtöinen kasvatus
  • Yhteisöllinen toimintakulttuuri
  • Opettajien ja huoltajien välinen kasvatuskumppanuus
  • Ajassa elävä steinerpedagoginen, yleissivistävä koulutus
  • Steinerpedagogiikan tutkimuspohjainen kehittäminen
  • Kolmijäsenteisen hallintomallin tutkimuspohjainen kehittäminen ja toteuttaminen